Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pikaruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pikaruoka. Näytä kaikki tekstit

perjantai 13. huhtikuuta 2018

Vampyyrinkarkottajan alkuruoka

Wannabe-Martan lempparialkuruokia on gambas pilpil, tuo monille Espanjan-matkoilta tuttu raputapas. On suorastaan käsittämätöntä miten nopeasti ja pienellä vaivalla tämä herkku syntyy. Kokeile vaikka (paitsi jos on asiakastapaaminen huomenna).

Näin se tapahtuu: sulata pussillinen scampeja, irrota pyrstöt. Wb-Martta tykkää leikata pyrstöpuolta hiukan halki ja tarkistaa ettei kyydissä ole mitään ei-toivottua mömmöä. Jos scampit ovat märkiä, taputtele niitä hieman talouspaperilla.

Leikkaa kaksi valkosipulinkynttä ja yksi chilipalko ohuiksi siivuiksi. Kuumenna pari ruokalusikalista oliiviöljyä, ja lisää öljyyn chilit ja hetken päästä valkosipulit. Varo etteivät valkosipulit pala.

Lisää scampit, hitunen suolaa ja savupaprikaa, sekä lehtipersiljaa. Ihan hetki, ja ihan paras alkuruoka on valmis (hetki vielä, ja se on pilalla. Tää oli se ainoa vaikea kohta).

Nauti maalaisleivän ja hyvän valkoviinin (tai jos laitat elämän risaseks, samppanjan) kera. Ihan täydellistä perjantai-iltaan.



maanantai 30. lokakuuta 2017

Pikaruokien ykkönen eilisen tähteistä

Wannabe-Martan ykköslempparipikaruoka silloin, kun edellisen päivän grillauksesta on jäänyt lihaa yli. Parhaassa tapauksessa kaapista löytyy myös sienikastikkeen jämä (Martta pyrkii käyttämään aina kaikki tähteet ja jonkun ylijäämäkastikkeen innoittamana tämäkin ruoka on syntynyt), mutta jos ei niin pieni sienimuhennoshan valmistuu hetkessä. Tuorepasta kiehumaan ja sillä välin lämmin sienikastike sauvasekoittimella vähän sileämmäksi (levittyy helpommin pastan sekaan). Sienimuhennos valutetun pastan sekaan, pyöräytys niin että sekoittuu hyvin, lautaselle, päälle parmesanlastuja ja kasa ohueksi viipaloitua lihaa (lihaa ei tarvitse edes lämmittää). Päälle voi vielä valuttaa hiukan laadukasta oliiviöljyä ja pyöräyttää pippuria myllystä, ja jos oikein hurjaksi ryhtyy, tuoretta basilikaa elikkäs bassea kuten Kaaoskeittiössä sanotaan. Et pysty käyttämään kymmentä minuuttia enempää  (ainakaan jos sienikastike löytyy valmiina) mutta tarvittaessa voit helposti teeskennellä hikoilleesi hellan ääressä tuntitolkulla 😃 ja on namnam.


Sienihulluus iski taas

Tänään se taas iski. (Lähes) Jokasyksyinen tila josta ei tokene ennen kuin ensilumi sataa, erityisen hulluina vuosina ei ihan vielä silloink...